Jag skickade en bok …

“A reader lives a thousand lives before he dies, said Jojen. The man who never reads lives only one.”

Citatet ovan kommer från George R.R. Martins bok A Dance with Dragons. Jag måste erkänna att jag aldrig orkat ta mig genom någon av Martins tegelstenar – inte än, i alla fall – men citatet är så sant att det slår an något i mig och säkert i alla andra som läser. Idag kom jag i kontakt med en ung tjej från Algeriet som var förtvivlad efter en tur till biblioteket: hon kan inte få tag i några böcker annat än klassiker. Av någon anledning blir de aldrig utgivna i hennes land. Jag vet inte varför. Finns det någon form av förbud? För långa och krångliga processer? Censur?

Om någon sagt till mig att jag inte kunde få tag på vilken bok jag ville hade jag också blivit förtvivlad. I böcker finns ju … alla mina vänner. Jag har besökt hela världen tillsammans med dem. Andra världar. Jag har följt Bilbo på en lång och farlig resa, studerat på Hogwarts, känt lycka, kärlek och sorg med Sonea, Aelin, Ferye och Jane. Jag har rest i tiden. Både bakåt och framåt. Jag har flugit tillsammans med Nils Holgersson och Arthur. Jag har levt tusen liv, bara i min lilla fåtölj på mitt rum i Trelleborg.

Så när den här tjejen berättade om hur hon längtar efter att läsa annat än de godkända klassiker hon hittar på sitt bibliotek tänkte jag: det här måste jag ju kunna hjälpa till med. Ikväll skickar jag A Discovery of Witches av Deborah Harkness till en stad i Algeriet. Jag hoppas att den kommer fram, och att hon kommer tycka lika mycket om boken som jag gör. Jag hoppas att hon inte känner sig ensam i sin bokhunger. Redan nu har flera hört av sig och undrat vad det kostar att skicka en bok dit. Fler vill hjälpa till. Fler vill dela med sig av sin läskärlek och flera känner samma rädsla och förtvivlan som jag gjorde. Tänk att inte få läsa vad man vill.

Jag känner ofta tacksam över att vara född just här, i Sverige. I detta ljuvliga land där människor tillåts leva och bejaka hela sin person och sina intressen. Som sagt – jag känner inte till omständigheterna kring varför den här tjejen inte kan få tag på de böcker vi andra i gruppen lovordar och fangirlar kring, men det gör ont i mig ändå. Det räddar inga liv, men om och när boken kommer fram kommer jag ha haft en liten del i att en person i ett land långt från mitt eget får leva ytterligare ett liv.

3 thoughts on “Jag skickade en bok …

Kommentera

